Jön az új sebességkorlátozó eszköz
Minden bizonnyal nagy nap lesz 2022. július 6. az autógyártásban, hiszen ettől a naptól tervezik kötelezővé tenni a sebességkorlátozó eszköz beépítését az új modellekbe. De mit is jelent pontosan a sebességkorlátozó eszköz, hogyan működik majd, és mit szólnak hozzá a biztonságtechnikai szakértők és az autógyárak?
Hogy fog működni?
A jelenlegi tervek szerint a hivatalosan intelligens sebességkorlátozó asszisztens névre keresztelt eszköz GPS adatok alapján, valamint táblafelismerő rendszerek segítségével folyamatosan monitorozza majd a gépjármű sebességét, és ha azt észleli, hogy a sofőr túllépte a megengedett sebességet, akkor jelez. A jelzést két módon adja majd le: a műszerfalon megjelenő figyelmezetéssel, valamint a gázpedál pulzáló mozgásával. Ha pedig a sofőr tempomattal autózik, akkor a berendezés automatikusan csökkenti a gépjármű sebességét.
A kocsim fogja eldönteni, hogy milyen gyorsan mehetek?
Azért nem isszák ezt ennyire forrón! A sebességkorlátozó asszisztens ugyanis ki- és bekapcsolható funkció lesz. Viszont, az autógyáraknak kötelezően be kell építeni az új autó típusokba.
Mit szólnak ehhez az autógyárak?
Természetesen nem örülnek, hiszen ez a berendezés jelentős plusz költséget ró rájuk a tervezés és a gyártás folyamata alatt is. Ráadásul, ahogyan azt biztonságtechnikai szakértők is szóvá tették: jelenleg a rendszer még nem kiforrott, nincs kész, nem érte el a végleges formáját.
Mit szólnak hozzá az autósok?
A Vezess.hu szavazása alapján az 1400 válaszadó 23%-a szerint hasznos, azonban 77%-uk kifejezetten ellenzi (bár erről nyilván nem az autósok fognak dönteni).
Van ennek egyáltalán értelme?
Tekintve, hogy a közúti balesetek jelentős része gyorshajtással hozható összefüggésbe, abszolút érthető, hogy igyekeznek valamilyen módon ezt visszaszorítani. Azonban, ahogy ezt fent is írtuk, ez a rendszer valószínűleg ki- és bekapcsolható lesz, tehát pusztán egy lehetőséget jelent az autósok számára. Valószínűleg, aki eddig betartotta a sebességre vonatkozó korlátozásokat, annak eddig sem volt rá szüksége, aki pedig fittyet hányt a táblákra, az nem fogja bekapcsolni sebességkorlátozás asszisztenst (pláne nem tempomat használata során, amikor is a kocsi „maga dönt” a lassításról).