Bajban van az autóipar
Hatalmas bajban van autóipar, ennek a drámai helyzetnek a hátterében pedig nem más, mint a koronavírus-világjárvány áll. Valójában a gondok 2021 elején kezdődtek, eleinte a chipek hiánya állította falhoz a gyártókat, már azonban sajnos nem csak ezzel kell megküzdeniük. A chip-hiány mellett ugyanis fellépett egy hatalmas magnézium- és alumíniumhiány, amit ha nem fognak tudni megoldani, akkor végveszélybe kerül az autógyártás.
Miért nincs elég alumínium?
A válasz egyszerű. A koronavírus járvány megjelenésekor az autóipar szereplői hatalmas kereslet-visszaeséstől tartva csökkentették a rendeléseiket a beszállítóik felé. Ráadásul, a (nagyrészt távol-keleti) beszállítók, reagálva a helyzetre, az autógyárak kiszolgálásáról áthelyezték a fókuszt az elektronikai termékeket (szórakoztató elektronika, okoseszközök) gyártó cégek ellátására. Ennek eredményeként azonban ma az autóipar nem tudja kielégíteni a felmerülő igényeket, és ha valaki egyéni igényekre szabott új autót kíván vásárolni, annak bizony nem ritka esetben több hónapot is várnia kell, mire átveheti a járgányt.
Tényleg nélkülözhetetlen az autógyártásban az alumínium?
Igen, valóban nélkülözhetetlen, hiszen semmi mással nem helyettesíthető. A motorblokkok, a futómű, a sebességváltók, a karosszéria, és ezeken kívül több más, apróbb alkatrész is tartalmaz alumíniumot.
És hogy jön a képbe a magnézium?
Úgy, hogy az alumínium előállításához magnéziumra van szükség. Jelenleg a világ magnézium-kitermelése 87%-ban Kínában történik, az európai autógyárak pedig 95%-ban importálnak innen nyersanyagot. Tehát, ha Kínában hiány lép fel, azt az egész világon minden autógyár, azaz a globális autóipar meg fogja érezni.
Ráadásul, itt nem pusztán arról van szó, hogy az embernek mennyit kell várnia az új autójára; sajnos ez a probléma ennél sokkal szerteágazóbb. Ha ugyanis Kína nem tudja ellátni a szükséges anyagokkal az autógyárakat, akkor az új járművek ára egy szempillantás alatt fog az egekbe szökni. Ami pedig ennél is nagyobb gond, hogy az autógyárak termelésének lassulása (ne adj Isten leállása) azt fogja eredményezni, hogy az ebben a szegmensben dolgozó emberek (becslések szerint mindegy 14 millióan) állás nélkül maradnak.