Akár másfél évet is várni kellhet egy új autóra

Világszerte hatalmas az új autó-hiány, és ez szinte minden márkát érint. 2022-ben lényegesen csökkent az új autók forgalomba helyezése (hazánkban is), aminek egyik oka az évekig elhúzódó koronavírus-járvány, a másik pedig az orosz-ukrán konfliktus. Bizony, a háború következményei nem kizárólag Ukrajnát érintik; rövid időn belül a világgazdaságba (és így az autóiparba) is begyűrűztek. De ez mit is jelent pontosan a gyakorlatban, és milyen hátránnyal szembesül az a vásárló, aki új autót szeretne venni?

Ahogyan azt a címben is írtuk, egy új autóra átlagosan minimum 8 hónapot, nem ritkán pedig akár másfél évet is várni kell. Az autógyárak telefonon veszik fel a potenciális érdeklődők igényeit, és mindenkit egyesével hívnak vissza (érkezési sorrendben), amikor elérhetővé válik a számára megfelelő konstrukció. Mindeközben persze az árak az egekbe szöknek, akár kéthavonta is jelentősen (8-10%-kal) drágulnak az új gépjárművek.

A legtöbbet azokra a modellekre kell várni, amelyeket elektromos napfénytetővel, elektromos csomagtérzárral vagy sávtartó asszisztenssel szeretnénk megvásárolni, hiszen ezek gyártásához van szükség félvezetőkre (ami ugye jelenleg hiánycikknek minősül).

A globális, évek óta tartó alapanyag- és chiphiány miatt a gyártók visszafogják a termelést, így a vásárlóknak rendre azzal kell szembesülniük, hogy a telephelyek konganak az ürességtől, a raktárkészlet a nullához konvergál, a szalonokban pedig szinte kizárólag bemutatóautók árválkodnak. Szép, ugye? Tetszetős… Jó lenne beleülni? Hát, egy darabig biztosan nem fogsz…

Nem szeretnénk jóslatokba bocsátkozni azzal kapcsolatban, hogy meddig fog tartani az új autó-hiány, és hogy mikor tér magához az autógyártás. Sajnos a covid járvány is éppen elég nagy érvágás volt az autóiparnak, és akkor még senki sem számolt az orosz-ukrán háború kirobbanásával, illetve nyilván nem az autógyártásra gyakorolt hatásával foglalkoztak a szakértők. Egy biztos; nem tudnánk megmondani, hogy mikor mutatkozott ilyen mértékű visszaesés és ilyen léptékű drágulás az autóiparban. Az új autók piaci viszonyainak változása pedig természetesen a használt autó adás-vételre is rányomja a bélyegét, hiszen aki nem kíván egy évet várni az új modellre, az inkább használt autóra fanyalodik, és mivel egyre többen vannak így ezzel, ez jelentős áremelkedést eredményez.