Magyarok az autógyártásban

A zseniális magyar tudósok világszerte ismert és máig használt találmányait senkinek sem kell bemutatni. Mindannyian büszkén gondolunk Irinyi Jánosra (biztonsági gyufa feltalálása), Szent-Györgyi Albertre (C-vitamin felfedezése), Neumann Jánosra (számítógép-elv), Rubik Ernőre (rubik-kocka megalkotása) vagy éppen Jedlik Ányosra (villanymotor feltalálása), és a sort még nagyon sok névvel kiegészíthetnénk. De vajon azt is tudjuk, hogy magyar honfitársaink az autógyártásban is jeleskedtek? Mert van ám néhány olyan újítás, amely bizony magyar névhez kötődik- sőt, a legnagyobb autógyárak tervezőcsapatában ma is dolgoznak magyarok.

Csonka János és Bánki Donát

 

Tekerjük csak vissza az idő kerekét 1879-re, amikor is Csonka János tökéletesítette a gázmotor koncepcióját. Ezzel ugyanis megszületett az első magyar négyütemű, szelepes vezérlésű gázmotor. Bánki Donát ekkor a Ganz-gyárban dolgozott, így e két úriember útjai hamar keresztezték is egymást, és megkezdődött a közös munka. A közös munka gyümölcse pedig csakhamar a karburátor lett. 1905-ben Csonka megalkotta az első automobilt, így 1905. május 31. a magyar autógyártás kezdetének számít.

Galamb József

 

Nem más, mint maga Henry Ford figyelt fel a Ford motornál dolgozó ifújra, Galamb Józsefre, és teljes bizalommal kérte fel a Ford autó megtervezésére. Ebből született meg a későbbi Ford T-modell, melyet 15 millió példányban értékesítettek világszerte. Galamb József leghíresebb és legfontosabb alkotása a bolygóműves sebességváltó volt, ami nem más, mint a mai hidrodinamikus és automatikus sebességváltó elődje.

Berényi Béla

 

A fenti úriember nevéhez nem kevesebb mint 2500 találmány köthető, de ezek közül talán a legjelentősebb a biztonságtechnikában szabadalmaztatott újítás. Berényinek köszönhetjük például, hogy a Volkswagenekben a kormány az első futómű mögé került, ezzel megakadályozva, hogy karambol esetén a kormánykerék tengelye az utastérben landoljon. 1939-ben Berényinek már saját irodája volt a Mercedes-Benznél, ő vezette be az ütközési kísérleteket, mely során a biztonsági elemeket kezdték tesztelni a különböző konstrukciókban.

Ami azt illeti, azonban, ma is vannak hatalmas magyar tehetségek az autógyártásban, akikre nagyon büszkék lehetünk:

  • Kovács Miklós (Audi)
  • Sebestyén Marcell (Kia)
  • Németh Gábor Tamás (Mercedes-Benz)
  • Wittinger Csaba (Renault, Skoda, BMW)
  • Dániel Tünde (Audi)
  • Hartai Tamás (Bugatti)
  • Varga László (Jaguar, Mark Zero)

Kortárs kiválóságainkkal a Vezess.hu oldalán olvashattok interjút.