Hogy hat az autósokra az új parkolási rendszer?

Szeptemberben lépett életbe az új parkolási rendszer Budapesten, aminek egyrészt egyszerűbb és átláthatóbb díjfizetési zónákat, másrészt pedig lényegesen magasabb parkolási díjakat „köszönhetnek” az autósok. Az átláthatatlanul sok (és szinte logika nélkül egymásba fonódó) parkolási zóna helyett már mindössze csak 4 zóna van, ezekben a zónákban pedig lényeges különbségekkel találkozunk a parkolódíj tekintetében. Míg a D jelzésű zónában óránként mindössze 200 Ft-ért parkolhatunk, a legdrágább, vagyis az A jelzésű zónában az óradíj 600 Ft. De nem csak az összeg lett magasabb, az idősávokat is jelentősen meghosszabbították. Az A zónában például este 10 óráig kell fizetni a parkolásért. Ráadásul, az új rendszer egyszerre csak 3 óra előre fizetését teszi lehetővé, ami mögött elvileg az áll, hogy helyeket szabadítsanak fel – bár ez nyilván nem ezen múlik, viszont ez is fokozza az autósok kellemetlenségeit.

Van ennek bármilyen pozitív hatása?

Kétségtelen, hogy a város egyes pontjain könnyebben, gyorsabban találunk parkolóhelyet, ami egyfelől tényleg kényelmes, másfelől viszont közben vérzik a szívünk a 600 Ft/óra díjért. (Majdnem azt írtam most, hogy a „szolgáltatás díjáért”, miközben pont az benne a legkellemetlenebb, hogy az ember konkrétan semmilyen szolgáltatást nem kap a pénzért cserébe). A belvárosi lakosok persze örülnek, hiszen ők (akiknek ugye bejelentett lakhelyük lehetővé teszi a közelben az ingyen parkolást) szintén sokkal könnyebben tudják a nap végén letenni az autójukat.

Az önkormányzat is elégedett a lényegesen nagyobb bevétellel, ami a parkolási díjakból feléjük befolyik. A többi autós azonban nem mosolyog… Ennél fogva megnőtt a szabálytalanul parkolók és a bliccelők száma is, akik általában kérvénnyel fordulnak a szervek felé, hogy töröltessék a rájuk kiszabott pótdíjakat (e kérvényekben a legkedveltebb és leggyakrabban hivatkozott érv a szabálytalan parkolás mellett a kocsiban kisállat vagy gyermek – no comment…)

Összességében tehát, az önkormányzatok elégedettek, az autósok pedig rázzák az öklüket, ami valamelyest érthető, ha az ember óránként 600 Ft-ért kénytelen közterületen hagyni a kocsiját, ha el akarja kerülni a bírságot.