Őszintén az elektromos autókról
A gigacégek marketinges nagyágyúi imádják olyan pozitívumokkal elcsavarni a fejünket, mint hogy az elektromos autók kevésbé szennyezik a környezetet, illetve a vásárlásuk mellett szól az ingyenes parkolás az árkedvezmény is, amit a gyártóktól kapunk. De aki elektromos autót vásárol, az tényleg fenékig tejfelbe huppan? Nemigen… Az elektromos autóknak ugyanis vannak olyan hátulütői, amiről a potenciális felvevőpiacot senki sem tájékoztatja megfelelően. Egy ilyen járgány ugyanis igencsak szeszélyes, ekképp különös gondoskodást igényel (illetve a javítása sem éppen egyszerű, bár ez nem elsősorban a tulajdonos problémája).
Kezdjük azzal, hogy az elektromos autók akkumulátora általában nagyobb, mint egy hagyományos benzin- vagy dízeltank, ennél fogva legalább tízszer olyan súlyos. Ez többek közt azért jelent problémát, mert ezt a terhet az autónak kell cipelni, és mint tudjuk az összsúly jelentősen befolyásolja a fogyasztást. No, de mit kíván tőlünk az elektromos autónk, illetve milyen feltételeknek kell teljesülnie, hogy kényelmesen érezze magát (és lehetőleg ne adja be idő előtt a kulcsot)?
Az ilyen típus a visszafogott vezetést kedveli, a vízszintes utakat és a (megközelítőleg) folyamatos haladást. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden megállással és elindulással beleversz egy szöget a koporsójába, de azért tudd, hogy nem kultiválja a sok munkát és a túlzott igénybevételt. Kedveli tovább az ideális hőmérsékletet (nem túl hideg, nem túl meleg), illetve utálja pörgetni a klímáját, és egyéb úri huncutságoktól is meglehetősen ódzkodik, mint ablaktörlő, fűtés…
Az akkumulátor továbbá nem szeret teljesen lemerülni (az elektronikus felügyelet le is tilt, ha az akksi töltöttsége 20% alá csökken). Apropó akksi! Tudnod kell, hogy a töltés nem egyenletes… Ez azt jelenti, hogy bár a 80%-ot valóban 30 perc alatt éri el, a további 20%-hoz még másfél órára szükség van. És persze minden töltési ciklus csökkenti az élettartamát… A gyártók ezt azzal próbálják elsikálni, hogy 8 év garanciát biztosítanak rá (de azt döntse el más, hogy 8 év után nem térdel-e le végleg). Mennyibe kerül egy új akkumulátor? Ezt fedje balladai homály, eláruljuk, hogy nem olcsó mulatság.
Ezzel persze senki sem szeretnénk lebeszélni az elektromos autó vásárlásáról, csak azért írtuk le mindezt, hogy felhívjuk rá kedves olvasóik figyelmét, hogy bizony nem minden arany, ami akkumulátorral halad…