Kigyulladt az elektromos autó
Képzeld el azt a távolba sem mesébe illő jelenetet, hogy leparkolod tölteni a szépséges Jaguar I-Pace személyautódat, közben elfogyasztasz egy kávét a közeli benzinkúton, megeszel egy mindenmentes süteményt, és mikor visszatérsz a kocsihoz, hogy utadra indulj, annak se híre, se hamva. Vagyis, hát hamva éppen van; a kocsid helyén egy szép nagy kupac hamu éktelenkedik.
Na jó, a benzinkutas részt a kávéval meg a sütivel csak mi találtuk ki, a körülményekről valójában nincsenek információk. Az viszont sajnos tény, hogy Székesfehérváron töltés közben kigyullad, és konkrétan hamuvá égett egy Jaguar I-Pace. Olyannyira égett porrá szegény kocsi, hogy a pontos típus azonosítását is csak az egyetlen, aránylag épen maradt kerék tette lehetővé.
Miután a lángok felcsaptak, a tűzoltók azonnal a helyszínre siettek, viszont a járgányt ők sem tudták megmenteni. Két habsugárral oltották, összesen öt órán keresztül. A munka azért húzódott el ennyire, mert az akkumulátor többször újra kigyulladt. Ráadásul, a magas hőmérséklet az autó melletti festékbolt szigetelését, és az itt forgalmazott építőanyagok csomagolását is károsította, így aznap nem is tudtak vásárlókat fogadni; be kellett zárniuk.
A Jaguar I-Pace különben tengelyenként egy-egy 200 lóerős elektromos motorral van ellátva, és egy 90 kWh kapacitású akkupakk szolgáltatja az energiát. Egyenáramú villámtöltőről az akkumulátor 100 kW teljesítménnyel, váltóáramú töltőről pedig 7 kW-tal lehetséges. A kocsihoz a gyártó 230 voltos, 10 amperes töltőt ad. Ehhez a típushoz különben az LG Chem szállítja az akkumulátort, akárcsak a Hyundai és a Chevrolet modelljeihez. Érdekesség, hogy a közelmúltban mind a Hyundai, mind a Chevrolet visszahívni kényszerült az akksik miatt néhány konstrukciót…
Magyarországon egyébként évente 5-600 alkalommal riasztják a tűzoltókat lángoló autókhoz, és jelenleg több mint 18 000 darab villanyautó szaladgál hazánk utcáin.
Tehát, szép és jó dolog a fejlődés, a haladás, a(z egyébként több szempontból is megkérdőjelezhető) környezetvédelem, de be kell látnunk, hogy a villanyautóknak is megvannak a maguk gyengeségei. Például, hogy egy óvatlan pillanatban kigyulladnak, és akár percek alatt porrá égnek.