Start stop rendszer

A start stop rendszer bizony nem újdonság. Amíg nem volt, addig is akadt néhány autós honfitársunk, aki a fogyasztás csökkentésére és a környezet megóvására hivatkozva manuálisan leállította a motort a piros lámpánál. Persze akkoriban még ez nem biztos, hogy előnyös volt, hiszen az autó beindítása több üzemanyagot igényelt, és a károsanyag-kibocsátás is jelentősen megnőtt – de ez már történelem. A ma készülő új autók majdnem mindegyikében ott figyel már a start stop rendszer, ráadásul nem is plusz pénzért, hanem az alapfelszereltség részeként. És még csak ki sem lehet kapcsolni (legalább is a garanciális időszak lejártáig nem lehet).

Nem a start stop rendszer tehát az első törekvés a CO2 kibocsátás csökkentésére, úgy is mondhatnánk, hogy nincs új a Nap alatt… Az olajválságot követően, az 1970-es években már az Audi, a Polo, a Passat és a Fiat is kiadta a saját takarékos konstrukcióit, bár ezt akkor nem elsősorban környezetvédelmi szempontok, hanem a fogyasztás csökkentése motiválta.

Mondjuk tény, hogy a gyártók manapság is előszeretettel hivatkoznak erre. Ha a motor áll, akkor nincs befecskendezés, ami nyilván csökkenti a fogyasztást. Szám szerint városban haladva, átlagos fogyasztás mellett 8%-os CO2 kibocsátás-csökkenést köszönhetünk a start stop rendszernek.

És bár ahogyan azt az első bekezdésben is írtuk, ezért az autó vásárlásakor nem is kell külön fizetnünk, azért később meggyűlhet a bajunk vele. Például, ha akkumulátorcserére kerül a sor, legkésőbb akkor biztosan szembesülni fogunk vele, hogy a start stop rendszerrel ellátott járgányunkba nem jó ám bármilyen akksi, csak az AGM vagy az EFB jelzésű, ami viszont drágább…

Műszaki szempontból is felvet egy érdekes kérdést a start stop rendszer. Ugyanis az akkumulátor a több indítás, töltés, kisülés hatására hamarabb szorul cserére, emellett a kettős tömegű lendkerék is gyorsabban adja be a kulcsot (ami egyáltalán nem olcsó mulatság). Továbbá, a nagyobb igénybevételnek kitett főtengelycsapágyak is hamarabb leköszönnek. És itt hadd csatoljunk vissza a környezet-kérdésre, ugyanis ezek mind veszélyes hulladékként terhelik a bolygót… Szóval, most akkor jó vagy nem jó a start stop rendszer? Várjuk kommentben a véleményeteket!