A "még éppen jó" gumikról
Vannak honfitársaink, akik évente kétszer is arra játszanak, hogy megússzák az éppen aktuális évszaknak megfelelő gumicserét: Jó lesz a téli gumi nyáron is, pont kibekkelem vele a következő télig, aztán jövőre majd lecserélem. Ez a lehető legroszabb hozzáállás. Egyrészt, mert nem a megfelelő gumival autózni nettó életveszély, másrészt pedig, mert rövid távon ezzel valóban lehet spórolni, hosszabb távon azonban ráfizetés, hiszen sokkal hamarabb kopik el egy gumi, ha nem a megfelelő időszakban használjuk. Magyarul: megúszhatunk nyáron egy gumicserét, megsprórolva ezzel az új gumi költségét, de sokkal hamarabb el fog kopni, és másikat kell majd venni helyette. Szóval, semmilyen szempontból sem éri meg hazárdírozni vele.
De vannak ám ennél körmönfontabb spórolók is. A gumi minimális megengedett profilmélysége ugyanis 1,6 mm. E fölött még nem büntet meg a rendőr. Ezt azonban sokan úgy értelmezik, hogy az még pont jó. Hiszen, ha a rendőr nem büntet meg, akkor nyilván biztonságosan autózhatok vele… Még idén biztosan. Jövőre pedig majd lecserélem, ha ennél is tovább kopna.
Nos, nekik üzenjük, hogy a „még éppen jó” guminak bizony brutálisan nagyobb a féktávolsága, mint egy tisztességes, új guminak. Mégpedig, ez a nagyobb féktáv szélsőséges esetben akár az életünkbe is kerülhet.
De mit is jelent ez pontosan?
Egy átlagos új gumi féktávolsága 85 km/h-s sebesség mellett, vizes felületre érkezve 30-31 méter. Tehát, ekkora távolságra van szüksége a járműnek, hogy megálljon attól a pillanattól mérve, hogy te realizáltad a veszélyt és rátapostál a fékre. Ezzel szemben viszont (most kapaszkodj) az 1,6 mm profilmélységű, „még éppen jó” gumid féktávolsága 38-40 méter is lehet. Jól látod, a különbség akár 10 méter is lehet. 10 méter!
Mégpedig, ha az ember veszélyt érzékel (legyünk nagyon szélsőségesek, és tegyük fel, hogy kiszalad eléd egy kisgyerek az útra), akkor minden centiméternek jelentősége van! Egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak, hogy a kocsinknak 40 méterre legyen szüksége ahhoz, hogy megálljon, hiszen ezen életek múlhatnak.
Bízom benne, hogy ha eddig te is azok közé tartoztál, akik „megengedőek” a profilmélységgel kapcsolatban, akkor most komolyan elgondolkodsz azon, hogy mekkora felelősséget vállalsz, amikor autóba ülsz.