Áremelkedés a használt autók piacán
Nem túlzás azt állítani, hogy drámai árnövekedést tapasztalhatunk a használt autók piacán. Egy év alatt gyakorlatilag 43%-kal emelkedtek a vételárak, melynek több oka is van. Ebben a bejegyzésünkben ezeket az okokat és a használt autó piac jelenlegi mechanizmusait tárjuk fel.
A pandémia hatása a keresletre
A koronavírus-világjárvány több szempontból is érintette az autógyártást és az új mellett a használt autók piacát is. Ebben az időszakban (valószínűleg az egzisztenciális nehézségek és a kilátástalanság miatt) a vásárlók figyelme leginkább az olcsóbb használt gépjárművek felé fordult, ami azonban sosem látott drágulást eredményezett.
A külföldről behozott autók is sokkal drágábbak lettek, hiszen a kereskedők emelkedő utazási költségeit a vásárlóknak kell megtéríteniük, ahogyan az utazási nehézségeket is az autó vételára kompenzálja.
Nem is beszélve arról a globális chiphiányról, ami falhoz állította az autógyártást (ennek a jelenségnek mi magunk is szenteltünk a közelmúltban egy blogbejegyzést, melyet ide kattintva olvashatsz).
A többletkereslet tehát nyilvánvalóan áremelkedést eredményezett. Hazánkban az öt legkeresettebb márka a használt autók piacán az alábbi:
- Opel Astra
- Suzuki Swift
- Volkswagen Golf
- Ford Focus
- Volkswagen Passat
Amint láthatjuk, ezek nem a „rongyrázós luxusmodellek”, a vásárlók inkább arra törekednek, hogy megbízható konstrukciót találjanak, amelynek a fenntartási költségei sem túl veszélyesek. Az emberek tehát a járvány hatására tudatosabbak, megfontoltabbak lettek, és igyekeznek gyakorlatias, pragmatikus döntéseket hozni, amikor autót vásárolnak.
A használt autó piacon a legtöbb eladó gépjármű Opel márkájú, míg a legkeresettebb márka a Volkswagen, azonban a legnépszerűbb modell a Suzuki Swift.
Érdekes látni, ahogyan a pandémia minden területre (köztük az autógyártás, az autóipar és az autóvásárlás területére) is beszűrődik, és közvetve vagy közvetlenül érezteti a hatását. Más lett a prioritás, mások az igények és nyilván megváltoztak az anyagi lehetőségek is. Ami azonban „sajnos” annak rendje és módja szerint reagál a piac. Azért a fent említett átlag 43%-os áremelkedés tényleg brutális; valójában az járt jól, aki még a járvány kitörése előtti boldog békeidőkben vásárolt autót magának.